نوع تغذيه در اوايل زندگي با شيوع بيماري‌هاي آلرژيك در ارتباط است

 


 

خبر علمی یزدفردا:بررسي ميزان شيوع و شدت آسم، رينيت آلرژيك و اگزما در كودكان يزدي نشان داد كه تماس با حيوانات،‌ دود سيگار،‌ آلوده كننده‌هاي هوا، ‌مصرف بعضي غذاها از قبيل غذاهاي حاضري، ‌سوسيس وكالباس و انواع شكلات‌،آنتي بيوتيك‌ها، استامينوفن و همچنين نوع تغذيه در اوايل زندگي با شيوع بيماري‌هاي آلرژيك داراي ارتباطي معني‌داراست. 

ایسنا: گزارشات منتشرشده در خصوص ميزان شيوع آسم‌، رينيت آلرژيك و اگزما از نقاط مختلف ايران و جهان نشان‌دهنده شيوع متفاوت بيماري‌هاي آلرژيك در مناطق مختلف جهان مي‌باشد.

اپيدميولوژي بيماري‌هاي آسم و آلرژي به علت افزايش شيوع و شدت و نيز تاثيرات اقتصادي آنها بر سيستم‌هاي ارائه دهنده خدمات سلامتي مورد توجه قرار داشته و حائز اهميت مي‌باشد، لذا در يك طرح تحقيقاتي دكتر مهران كريمي و دكتر محسن ميرزائي از دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد با همكاري غلامرضا ركوعي كارشناس مسئول بهداشت سازمان آموزش و پرورش استان يزد ميزان شيوع و شدت آسم، رينيت آلرژيك و اگزما را در كودكان 6 تا 7 ساله و 13 تا 14 ساله شهر يزد را مورد بررسي قرار دادند.

نتايج اين بررسي نشان مي‌دهد كه فراواني خس‌خس سينه در گروه سني 7-6 ساله 9/10 درصد و در گروه سني 14-13 ساله، 3/20 درصد است، كه تفاوت آن معني‌دار بود. همچنين در هر دو گروه سني در پسرها، خس خس سينه با اختلاف معني‌داري بيشتر از دخترها بود.

شيوع علائم رينيت آلرژيك از بدو تولد تاكنون 5/15درصد در كودكان 7-6 ساله و 7/42 درصد در 14-13 ساله‌ها بود.

يافته‌ها همچنين بيانگر اين بود كه 3/7 درصد كودكان 7-6 ساله داراي ضايعه پوستي خارش‌دار(علامت اگزما) بودند، كه اين ميزان در كودكان 14-13 ساله با اختلاف معني‌داري بيشتر بود(8/14 درصد).

بررسي‌ها در اين مطالعه تماس با حيوانات،‌ دود سيگار،‌ آلوده كننده‌هاي هوا، ‌مصرف بعضي غذاها از قبيل غذاهاي حاضري، ‌سوسيس وكالباس و انواع شكلات‌،آنتي بيوتيك‌ها، استامينوفن و همچنين نوع تغذيه در اوايل زندگي را با شيوع بيماري‌هاي آلرژيك داراي ارتباط معني‌داري نشان داد.

گفتني است، اين مطالعه به روش توصيفي مقطعي انجام و طي آن با استفاده از روش استاندارد شده

 "ISAAC"

تعداد 3هزاركودك 7-6 ساله و 3هزاركودك 14-13 ساله مورد پرسش قرار گرفتند.

روش نمونه‌گيري در مدارس به صورت خوشه‌اي تصادفي ساده و در هر مدرسه به صورت سرشماري بين دانش‌آموزان بود و طي آن با در نظر گرفتن شيوع 4درصدي آسم با اطمينان 95 درصد(خطاي 05/0) و دقت 1 درصد، براي هر گروه جنسي تعداد نمونه 1530 نفر برآورد شد، كه با احتساب ضريب 2 به علت خوشه‌اي بودن نمونه‌گيري، حجم نمونه مورد نياز 3060 نفر تعيين گرديد.

پرسشنامه‌ها در محيط نرم افزاري

 "Epi6"

به كامپيوتر وارد و پس از كنترل در محيط نرم‌افزاري

 "SPSS11.5"

و با استفاده از آزمون‌هاي "كاي اسكوار" و

 "Fisher's Exact Test" و "AVOVA"،

نتايج مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.

در پايان نيز اين محققان چنين نتيجه‌گيري كرده‌اند كه؛ « شيوع و شدت بيماري‌هاي آلرژيك در مطالعه حاضر تقريباً مشابه ديگر شهرهاي كشور و در مقايسه با ساير كشورها نيز در حد متوسط قرار دارد.»

همچنين توصيه گرديده است كه با توجه به وجود ارتباط بين علائم بيماري‌هاي آلرژيك و عوامل محيطي از طريق آموزش كودكان و والدين آنها و نيز تغيير شيوه زندگي و محيط افراد مبتلا و يا در معرض خطر از شيوع و شدت اين گونه بيماري‌هاي پيشگيري نمود.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا